donderdag 10 november 2016

Boek recensie: Fangirl



Titel: Fangirl   |   Auteur: Rainbow Rowell   |
Uitgever: Uitgeverij Van Goor   |   Bladzijden: 445   |
Beoordeling: 4,5 / 5   |   Goodreads   |   Hebban   |

Ik was eigenlijk helemaal niet van plan dit boek te gaan lezen. Ik was wel van plan om Carry On te gaan lezen, alleen toen werd mij van tevoren aangeraden om eerst dit boek te lezen. En ze hadden inderdaad gelijk, ik raad iedereen aan om eerst Fangirl te gaan lezen voordat je Carry On gaat lezen. Het is niet zo dat je het verhaal van Carry On niet begrijpt als je Fangirl niet hebt gelezen, maar ik vind dat het de boeken een klein extraatje geeft als je ze in deze volgorde leest.

Fangirl

Samen met haar tweelingzus was Cath een grote Simon Snow fan. Maar naarmate haar zus ouder wordt groeit ze uit het fandom, Cath daarentegen kan Simon Snow niet loslaten. Ze schrijft zelfs een fanfictie erover. Ze heeft enorm veel volgers op haar verhaal. Het is Cath haar bedoeling om haar fanfictie af te hebben voordat het laatste boek uit komt. 
Maar nu Cath naar college gaat wordt het steeds moeilijker voor haar om het verhaal te updaten. Vroeger nam haar tweelingzus haar overal aan de hand mee naar toe. Alleen nu staat ze er voor het eerst helemaal alleen voor, omdat haar zus geen kamer meer met haar wil delen, omdat ze haar eigen leven wil gaan leven. 
In dit boek komt Cath een hele hoop obstakels tegen, en maakt ze zich vaak zorgen om haar vader. En ook haar docent van fictie-schrijven maakt het haar niet makkelijk, terwijl ze een enorm goede schrijfster is. Lukt het haar om verder te gaan zonder de hulp van haar tweelingzus, Wren? En krijgt ze haar fanfictie af?

Mijn mening

Ik heb een hele tijd gedacht dat de boeken serie van Simon Snow echt bestond. Ik kon mij maar niet voorstellen dat je 2 verhalen in 1 kunt schrijven! Ik vind het echt ongelooflijk knap gedaan, en ik ben dan ook wel geen schrijver, maar ik weet zeker dat ik het niet had gekund. Wat dat betreft vind ik dat Rainbow Rowell al 5 sterren heeft verdient voor de boeken. 

Persoonlijk vind ik de fanfictie stukjes niet heel leuk in het boek. Ik heb er zelfs een paar keer over nagedacht om deze stukjes over te slaan, maar dit heb ik uiteindelijk maar niet gedaan. Wat de fanfictie gedeeltes betreft had ik af en toe geen idee wat ik nou precies aan het lezen was, het gaf mij het gevoel alsof ik allemaal losse stukjes tekst aan het lezen was. Alsof deze stukjes tekst even random uit een verhaal waren geplukt. Wat in principe ook wel een beetje waar is natuurlijk, maar die stukjes tekst gaven mij vaak het gevoel alsof het overbodig was.

Echter vind ik het verhaal over Cath zelf wel heel erg leuk, en gelukkig gaat het grootste gedeelte hierover. Ik vind het erg leuk om te lezen hoe Cath zich in haar eentje red. Wat dat betreft maakt Cath best een grote karakterontwikkeling in het verhaal. Ik vind dat altijd erg leuk in contemporary boeken.

En dan hebben we het nog geen eens over de andere karakters gehad. Wat mij betreft zijn deze perfect gekozen. Het zijn weer allemaal personages waarbij je the feels krijgt! Meestal begin je echt te houden van de karakters, maar heel af en toe krijg je ook wat negatieve feels, maar daardoor ga je alleen maar meer van de leuke karakters houden!

Wat ik dan wel weer leuk vind aan de fanfictie gedeeltes is dat het gebaseerd is op Cath haar eigen leven. In het verhaal leer je Cath heel goed kennen, en daardoor kun je ook een verband leggen tussen Cath haar leven en de fanfictie. Dit vind ik dan weer heel goed geschreven van Rowell, maar helaas kon de fanfictie mij alsnog niet erg pakken.

Conclusie

Ondanks dat de fanfictie gedeeltes mij niet zo raakten, vond ik het wel echt een heel leuk boek. Ik vond het verhaal van Cath echt super leuk om te lezen. Het boek had van mij de volle 5 sterren gekregen als ik de fanfictie iets leuker zou hebben gevonden.

Ik vind Rainbow Rowell dan ook echt een geweldige schrijfster, alle boeken die ik tot nu toe van haar heb gelezen vond ik erg leuk! Maar dit zal waarschijnlijk niks bijzonders zijn, aangezien er een hele hoop mensen zijn die helemaal weg zijn van haar boeken! Ik ben vooral een fan van Rowell doordat ik haar personages zo leuk vind. Ze maakt altijd zulke personages waarvan ik echt ga houden, en waarmee ik zeker weten wel vrienden wil zijn. En dat gevoel heb ik maar bij weinig boeken, en zeker bij weinig standalones!

Na het lezen van Fangirl heb ik wel wat minder zin om Carry On te gaan lezen, de fanfictie gedeeltes leken mij echt niet zo leuk. Maar omdat ik Carry On van de bibliotheek heb geleend wil ik dit boek toch nog wel even lezen voordat ik het moet terug brengen. Is Carry On de moeite van het lezen waard? Laat het mij weten in de reacties.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts with Thumbnails