donderdag 23 februari 2017

Boek recensie: De Verloren Leonardo


Titel: Secret Scouts en de Verloren Leonardo   |   Auteur: Dennis Kind en Wendel Kind-Wagenaar   |
Uitgever: Aerial Media Company   |   Bladzijden: 316   |
Beoordeling: 4 / 5   |   Goodreads   |   Hebban   |

Een tijdje geleden vroeg de auteur of ik dit boek wilde gaan lezen. Voordat ik een boek ga lezen bekijk ik altijd eerst de beschrijving en recensies van dat boek. Naar mijn mening beloofde het boek qua recensie een goed boek te zijn, maar de beschrijving maakte mij een beetje twijfelachtig. Door de beschrijving kreeg ik het gevoel dat het boek net iets te jong geschreven zou zijn voor mij. Daarentegen spraken de onderwerpen van het verhaal mij wel erg aan!

Tijdreizen

Altijd al eens een bezoek bij de enige echte Leonardo da Vinci willen nemen? Dan is dit echt een boek voor jou! In dit verhaal krijgen 4 vrienden ineens een schets in hun handen gedrukt: een dom stukje papier, zou het niet? Wanneer ze het planetarium vinden blijkt de schets toch van ongekende waarde, het is nu mogelijk om tijd te reizen! Dit belooft een spannende tocht te worden vol ontdekkingen. Kortom, het is een boek vol avonturen en vriendschap.

Mijn mening

Wat ben ik blij dat ik dit boek heb mogen lezen! Ik vind het een enorm goed geschreven verhaal, duimpje omhoog voor de schrijvers. Het verhaal zit enorm sterk in elkaar. Zo worden er af en toe een aantal duidelijke hints gegeven over de rest van het verhaal, zonder dat het verhaal voorspelbaar wordt.
Ook is het verhaal heel beeldend geschreven, je wordt er gewoon helemaal in opgezogen. Vooral tijdens het tijdreizen is dit enorm leuk: je bent even in een andere wereld en je leert nog het een en ander of deze tijdperk. Als je de geschiedenis lessen ook op deze manier zou kunnen beleven zou niemand geschiedenis meer saai vinden!

Naar mijn mening valt er wel meer te behalen uit de beschrijving van het boek. Zoals ik eerder in dit artikel vertelde twijfelde ik of ik niet 'te oud' was voor het boek. Toen ik een beetje onderzoek deed naar het boek, merkte ik op dat de doelgroep van het verhaal met name is gericht op groep 7/8 van de basisschool. Dit zou dus betekenen dat het boek onder middle grade behoort. Zelf vind ik dit ook echt een leuk boek voor de Young Adult fans.


Als laatste wil ik nog even mijn complimenten voor het einde noemen, ik zat helemaal in het verhaal en wat was het spannend. Ik zat het in de trein te lezen, maar doordat ik op het station was aangekomen moest ik op een gegeven moment wel stoppen, maar wat bleef ik toch graag even 5 minuten zitten om het boek uit te lezen.
Het einde heeft mij alleen wel met nog een aantal vragen laten zitten. Af en toe werd er erg vaag gedaan over een persoon/ 'de dader'. Ik weet nu nog steeds niet wie wordt bedoelt, maar wie weet wordt het in het volgende deel nog duidelijk!

Vertalen of niet?

Aangezien dit een Nederlands boek is, heb ik er ook op gelet of ik vind dat dit boek vertaald moet worden of niet. Persoonlijk vind ik het een enorm goed verhaal, alles zit gewoon erg goed in elkaar. Wanneer je dit boek als een puzzel zou zien, is dit een verhaal waarbij alle puzzelstukjes precies goed zijn geplaatst. Daarom vind ik dat onze buitenlandse mede-lezers dit boek ook zeker moeten gaan lezen!
Ik vind dit boek de Nederlandse en die iets meer hedendaagse versie van de avonturen van De bijzondere kinderen van mevrouw Peregrine.

Conclusie

Kortom vond ik het een leuk en leerzaam boek om te lezen, ik geef het daarom ook 4 van de 5 sterren. Ik ben erg benieuwd naar het volgende boek, dus ik ga er vanavond nog in beginnen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts with Thumbnails