vrijdag 12 augustus 2016

Boek recensie: The Giver


Titel: The Giver: Bewaker Van De Herinneringen (The Giver #1)   
|   Auteur: Lois Lowry   |
Uitgever: Uitgeverij Clavis Books   |   Bladzijden: 224   |
Beoordeling: 4 / 5   |   Goodreads   |   Hebban   |

Ik heb een hele tijd terug de film van dit boek al een keer gekeken, en die vond ik echt heel erg leuk! Ik heb hem echt aan heel veel mensen aangeraden, alleen volgens mij hebben niet veel van die mensen de film ook echt gekeken, helaas. Ook jullie raad ik de film aan, het is nu ongeveer 2 jaar geleden dat ik deze film heb gekeken, en ik kan hem nog steeds herinneren, dus dat is een goed teken! Maar in dit artikel ga ik het over het boek hebben.


Bewaker van de herinnering

In de wereld waar dit boek afspeelt zijn alleen de jongere jaren belangrijk. De jaren voor je twaalfde zijn belangrijk, maar daarna doet je leeftijd er niet meer toe. Op twaalfjarige leeftijd krijgen de kinderen een beroep aangewezen die ze voor de rest van hun leven moeten doen. 
En dit is niet het enige verschil met real life. In de wereld uit het boek zijn er geen kleuren, en ook is er geen pijn. De hele wereld wordt bestuurd door de Commissie van Wijzen.
De wereld was alleen niet altijd zo kleurloos, het had vroeger zelfs seizoenen. Maar alleen de Bewaker van de Herinneringen weet dit. Omdat de Bewaker van de Herinneringen te oud begint te worden, wordt er gezocht naar een plaatsvervanger. Uiteindelijk is het Jonas die deze belangrijke taak toegeworpen krijgt.


Mijn mening

Wat zou ik het handig vinden als een ander voor mij een beroep zou uitkiezen! In dit boek klinkt het zo mooi, zeker omdat het tot op de bodem wordt uitgezocht welk beroep bij iemand zou passen. Ik heb zelf best wel moeite met het kiezen van een beroep, en om eerlijk te zijn heb ik echt geen idee wat ik zou willen worden. Dus zo'n Commissie van Wijzen zou wel heel handig zijn voor mij!
De wereld in dit boek is erg herkenbaar, maar wanneer je verder in het boek komt merk je langzamerhand dat de wereld toch wel erg van elkaar verschilt. Je wordt dus langzamerhand in een heel andere wereld gezogen. 

Dit is ook weer echt een boek wat je binnen no-time uitleest. Het is dan wel niet een dik boek, maar het verhaal is ook heel vlot geschreven. Er wordt een makkelijke taal gebruikt in het boek en samen met een heel leuk verhaal race je echt door het verhaal heen. Ik wilde iedere keer verder lezen om meer van de wereld te ontdekken, want ik voelde mij net een ontdekkingsreiziger in dit boek. 

Ik vind dat in dit boek ook heel leuke personages worden gebruikt. De allerleukste stukjes vond ik die tussen Jonas en de Bewaker van de Herinneringen. Ik kan eigenlijk niet meer over dit boek zeggen dan: Lees het!!! Het is spannend, maar het heeft ook leuke vriendschappen tussen de personages.


Conclusie

Het enige wat ik dacht tijdens het lezen van het boek was 'ik vind dit leuk, ik vind dit zó leuk!'. Het gaf mij gewoon een warm gevoel om dit verhaal te lezen. En zoals ik al zei was ik een enorm fan van de film, maar het boek is ook echt ge-wel-dig! Ik vind het echt ontzettend jammer dat de andere delen nog niet vertaald zijn, en ik hoop zó dat ze ooit nog eens vertaald worden. 


"Een boek dat je mee op ontdekkingsreis neemt" 

3 opmerkingen:

  1. The Giver staat al heel lang op mijn lijstje om te lezen en door jouw enthousiaste recensie heb ik nog veel meer zin gekregen om dit boek te kopen en te lezen. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben al een tijdje onwijs benieuwd naar je boek en ik hoop dat ik hem snel kan bemachtigen! Fijne recensie! :D

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts with Thumbnails