Boek recensie: Shopaholic!

Titel: Shopaholic! (Shopaholic #1)  |  Auteur: Sophie Kinsella  |
Uitgever: The House of Books  |  Bladzijden: 271  |
Beoordeling: 2,5 / 5  |  Goodreads  |  Hebban  |

Shopaholic, het is het eerste boek wat ik heb getrokken uit mijn tbr-jar. Mocht je nog eens willen kijken welke boeken in mijn tbr-jar zitten, dan heb ik hier een linkje.

Een gat in je hand

Wie herkent het niet? Dat ene leuke truitje, die leuke schoenen, of nog beter dat ene boek wat we zó ontzettend graag willen hebben. Eigenlijk moet je je geld opsparen, of je staat zelfs al in het rood, maar toch koop je nog dat ene item. Maar, je koopt het item met de voorwaarde dat het voorlopig het laatste is wat je koopt. Maar hou jij je hier aan, of is het eigenlijk een grote leugen?
Voor Becky in ieder geval wel, zij verzint iedere keer wel weer een 'goede' reden waarom ze een bepaalt product wel moet hebben. En geloof me haar smoezen worden iedere keer gekker. Ondertussen lopen haar schulden ook op...

Mijn mening

Tja wat moet ik van dit boek zeggen? Iemand vertelde mij dat ze dit boek, en het volgende deel in een week had uitgelezen. Volgens mijn GoodReads heb ik er een maand over gedaan, maar het zou mij niks verbazen als ik er langer over heb gedaan.
Het boek kon totaal niet mijn aandacht houden, en het was ook niet een boek waarna ik uitkeek. Daardoor pakte ik al snel een ander boek, en werd deze aan de kant geschoven. Kort gezegd vond ik het dus maar een saai boek, zeker omdat het steeds hetzelfde liep, namelijk: Becky realiseert zich dat ze te veel uitgeeft, ze bedenkt een plan om te sparen, dit plan mislukt en ze verzint een smoes waarom ze iets moet kopen, en dan herhaalt het verhaal zich vanaf het begin af aan weer.

Waarom ik het boek dan toch wel heb gelezen? Ik ben namelijk echt een pietje precies. Ik kan er echt niet tegen om een boek niet te lezen, als ik een boek op een gegeven moment weg leg omdat ik het geen leuk boek vind, kun je de klok erop gelijk zetten dat ik het boek uiteindelijk toch wel uit lees. En daar komt ook nog eens bovenop dat dit boek in mijn tbr-jar zit, waardoor ik het boek al helemaal uit wil lezen.

Ook vind ik het erg lastig om me in te leven in Becky. Ik vond haar echt een verschrikkelijk persoon om over te lezen. Ik heb mij erg vaak geërgerd aan het karakter van Becky, ze is zo zelfzuchtig, en om eerlijk te zijn kan ik niet begrijpen waarom iemand haar een leuk karakter kan vinden. Ik vind al haar karaktereigenschappen verschrikkelijk. In het begin vond ik haar karakter nog wel oké om te lezen, maar er was uiteindelijk helemaal geen karakterontwikkeling bij Becky.

Nou jongens, nu ben ik ook wel weer negatief genoeg geweest. Want ik vond het hele boek heus niet verschrikkelijk. Ik vind dat er genoeg grappige momenten in zitten, maar iedere keer zakt het verhaal weer terug naar het oude karakter van Becky. Daardoor had ik af en toe echt het gevoel alsof ik lucht zat te lezen. Maar wat ik dus wel een heel gave stunt vond was dat Becky op een gegeven moment een brief krijgt van een buitenlandse bank, en deze brief is dan ook helemaal geschreven in het buitenlands (Ik ben het land en de taal vergeten, sorry!). Maar natuurlijk kan ik geen woord van deze taal, dus uiteindelijk had ik er ook helemaal niks aan, maar het gaat om het idee.

Conclusie

Ik vind dit wel een leuk boek, maar het weet mijn aandacht niet te houden. Het boek duurt mij te lang, dus ik weet eigenlijk nog niet of ik de volgende delen ga lezen. Als de volgende delen net zo doorgaan als dit boek, dan hoeft het om mij niet. Ik denk dat als er in het volgende boek wat meer karakterontwikkeling zit, ik het gelijk een stuk leuker ga vinden.

Ik ben erg benieuwd naar jullie mening over Becky Bloomwood, dus laat mij in de reacties weten wat jij van haar vindt!

2 opmerkingen:

1. Ik heb toevallig dit jaar het audioboek geluisterd en dat was echt briljant. De vertelster bracht het erg levendig en ik heb meerdere malen zitten grinniken. Ik denk echter dat ik het boek minder leuk had gevonden als ik het had gelezen, want sommige dingen waren wel erg over de top en daar had ik me ook echt aan kunnen irriteren als het niet zo leuk gebracht was door de vertelster.

BeantwoordenVerwijderen