vrijdag 10 juni 2016

Boek recensie: Het Eiland

Titel: Het Eiland (Eilanden #1)
Auteur: S.J. Paul
Bladzijden: 269
Beoordeling: 4 / 5

Ik kwam dit boek al een aantal keer tegen op GoodReads tussen de giveaways, ik heb toen ook meegedaan, maar helaas niks gewonnen. Niet veel later kwam ik dit boek tegen in mijn bibliotheek, en heb ik hem maar gelijk meegenomen. Want op de cover staat 'een must-read voor de fans van The Mazerunner' of 'een must-read voor fans van de tv-serie Lost'. Nou heb ik deze boeken nog niet gelezen, en ook heb ik de tv-serie Lost nog niet gekeken, maar ik vind dit soort boeken en series wel erg leuk, dus daarom moest ik dit boek ook lezen.

Onbekend eiland

Dit boek gaat over een jongen, Stef, die op een dag ineens wakker wordt op een eiland. Hij weet niet veel meer van zijn verleden, maar de jongeren die hij tegenkomt weten nóg minder van hun verleden. Zo weinig dat ze amper de moeite doen om van het eiland te komen, maar Stef zal kostte wat het kost van dit eiland afkomen. Lukt het hem om de andere jongeren op het eiland te overtuigen dat er een beter leven op hun ligt te wachten ergens aan de andere kant van de zee op het vaste land? En lukt het hun überhaupt om van het eiland af te komen?

Toen ik aan dit boek begon vond ik het niet zo leuk. Ik had het gevoel dat dit boek niet helemaal goed was ingedeeld onder Young Adult, ik kreeg vooral de eerste paar pagina's het gevoel dat dit boek beter onder middle grade of iets dergelijks kon worden gezet.
Ik miste de diepgang en emoties in het verhaal. Want op een gegeven moment ziet Stef een beer of iets dergelijks aankomen, en het volgende moment is hij er al door aangevallen. En nog wat later wordt hij aangevallen door een leeuw, maar heeft hij geen last meer van de eerste beet/aanval?

Ik vond het erg jammer dat het verhaal in het begin er niet wat dieper op in ging, maar naarmate ik verder las vond ik het steeds beter worden. Ook het verhaal werd steeds interessanter en spannender. In het begin leek het verhaal nog erg op The Mazerunner (ja, ik heb de film wel gezien), maar na een tijdje verandert het verhaal helemaal. Het is een boek vol met plottwisten wat ik erg leuk vond! Dus het verhaal neemt steeds een andere wending aan.

Het boek las erg vlot, en de schrijfstijl was heel simpel. Het boek was dus wel echt een page turner, je wordt echt opgezogen in deze wereld, en het boek. Voor je het weet ben je al weer een heel aantal pagina's verder.

Ik vond het een heel leuk boek om te lezen, het was niet een boek vol met diepgaande gesprekken en gedachten, maar het was wel een leuk en spannend verhaal. Misschien had ik het boek, als er nog iets meer diepgang en emotie in de gesprekken en gedachten zat, 5 sterren gegeven, maar op dit moment krijgt het van mij 4 sterren. Is het aanrader? Ja, zeker weten!

2 opmerkingen:

1. Ik ben het helemaal met je eens dat Het Eiland meer aanvoelt als een jeugdboek, dan een Young Adult verhaal. Wel vond ik dat het plot enorm sterk in elkaar zit en het einde maakte me nieuwsgierig naar het vervolg. Deze is trouwens al wel beschikbaar, dus lang hoef je niet te wachten ;)

BeantwoordenVerwijderen