maandag 4 juli 2016

Boek recensie: Omhulde Stad

Titel: Omhulde Stad (Miss Peregrine's Peculiar Children #2)   |
   Auteur: Ransom Riggs   |
Uitgever: Uitgeverij Lannoo   |   Bladzijden: 437   |
Beoordeling: 4,5 / 5   |   Goodreads   |   Hebban   |

Dit boek las ik als een buddyread met een vriendin. Ik vond dit een erg goed boek voor een buddyread, omdat het de perfecte hoofdstukken ervoor had. De hoofdstukken zijn uit mijn hoofd rond de 40 bladzijden. Dus we lezen iedere dag 1 hoofdstuk, althans dat was de bedoeling. We vonden het verhaal zo leuk dat we meer dan 1 hoofdstuk wilden lezen, en daardoor hadden we het boek ook iets eerder uit dan gepland, maar dat maakt natuurlijk helemaal niks uit!

Londen

Dit verhaal speelt zich in 1940 af, en sluit aan bij het eerste boek. Jacob, de bijzondere kinderen en mevrouw Peregrine moeten het eiland verlaten. Doordat mevrouw Peregrine de hulp nodig heeft van een andere Ymbrine om weer uit haar vogelgedaante te komen, moeten de kinderen en de vogel naar Londen toe. Omdat alle Ymbrine's zijn ontvoerd gaan ze met hun laatste hoop naar Londen toe. Dit is alleen makkelijker gezegd dan gedaan, Londen wordt op dat moment net zwaar gebombardeerd, en ondertussen worden de kinderen opgejaagd door hulsels. En alsof dit nog niet genoeg is, dringt de tijd ook nog eens, als mevrouw Peregrine te lang in haar vogelgedaante blijft kan ze nooit meer terug naar haar menselijke vorm.

Mijn mening

Wat ik als eerste een leuk detail vind aan dit boek, is dat er aan het beginnen een korte personage lijst staat. Een foto van de belangrijkste personages, en een korte uitleg. Als je het eerste boek al hebt gelezen ken je deze mensen natuurlijk allang, maar ik vind zulke details altijd wel erg leuk aan boeken, net zoals ik kaarten in boeken heel leuk vind.

Ook in dit boek zaten weer foto's om het verhaal te versterken, maar in dit boek vond ik ze toch iets minder goed in het verhaal passen als in het eerste boek. Ik kreeg af en toe het gevoel dat een bepaalde foto toegevoegd moest worden.
In het vorige boek vond ik de foto's helemaal geweldig, en vond ik ze echt een toevoeging. Maar als er in dit boek geen foto's hadden gestaan, had dat het verhaal voor mij niet verandert. Ik vond het natuurlijk wel leuk om die foto's te bekijken, maar het versterkte het verhaal niet voor mij.

Ondanks dat ik het eerste boek al heel goed vond, vind ik deze toch net iets beter. Ik vind de onderwerpen en omgeving erg leuk. In dit boek worden een hele hoop nieuwe personages toegevoegd, zoals zigeuners, circusartiesten, en zelfs pratende dieren! Dit vond ik echt zo'n leuke toevoeging.

Conclusie

Ik vond dit echt een geweldig boek om te lezen, ik vind de personages heel leuk in dit verhaal. Doordat Jacob en de andere bijzondere kinderen de hele tijd op reis zijn komen ze ook steeds nieuwe mensen tegen, en dit waren iedere keren zulke leuke karakters! Ook vind ik het leuk om over Jacob te lezen, ik vind zijn personage erg prettig lezen, en zijn karakter ontwikkelingen zijn ook heel leuk om te lezen.
Ik kijk er enorm naar uit om het laatste boek te lezen, het tweede deel laat je namelijk met een heel grote cliffhanger zitten. Ik had dit ook echt totaal niet zien aankomen, ik denk dat dit het eerste boek is die mij echt heeft verrast qua einde!

"Een spannend en avontuurlijk boek waarin de kinderen veel rondreizen"

Geen opmerkingen: