woensdag 20 juli 2016

Van boek naar muziek #1


Vandaag heb ik een nieuw soort artikel voor jullie. Eigenlijk kwam dit idee helemaal uit het niets. 
Op een dag was ik naar het luisteren naar de muziek op mijn werk, en ineens was er een liedje voor die mij deed denken aan een boek! Hierna vond ik nog een aantal van zulke liedjes, en deze ga ik vandaag met jullie delen in dit artikel.

Vrees me  |  Tahereh Mafi 





Om eerlijk te zijn heb ik het boek Shatter Me nog niet gelezen. Maar door dit lied wil ik het boek wel heel graag lezen. En eigenlijk is dit lied een inkopper, omdat het dezelfde titel heeft. Maar aangezien ik het boek nog niet heb gelezen, weet ik niet of het boek qua inhoud ook bijpassend is. Ik vind het lied in ieder geval heel erg leuk!

Lobsters  |  Tom Ellen




Ik vind dit lied echt heel goed bij dit boek passen.
Do you ever feel like a plastic bag
Drifting through the wind
Wanting to start again
Do you ever feel so paper thin
Like a house of cards
One blow from caving in 
Do you ever feel already buried deep
Six feet under screams
But no one seems to hear a thing 
Do you know that there's still a chance for you
'Cause there's a spark in you
Hannah voelt zich af en toe wel een beetje een buitenbeentje, waardoor ik de eerste 10 regels bij haar vind passen. En de laatste regel vind ik passen bij Hannah's oma, omdat zij degene is die het mooie in Hannah ziet, en haar daar ook aan herinnert. Na deze regel komt er een groot stuk waarin wordt gezongen hoe geweldig je wel niet bent, wat ik zo perfect bij Hannah haar oma vind passen, haar oma laat haar zien dat er ook een spark in Hannah zit.


Heart Strings  |  Maggie Jaimeson



Misschien is het een beetje raar dat ik een Nederlands lied uitkies bij een Engels boek, maar ik vind dit lied de relatie tussen Sarah en Tom heel goed beschrijven. En ook de manier waarop dit lied wordt gezongen vind ik er heel goed bijpassen. Het klinkt heel opgejaagd, en niet als een zoetsappig, rustig en romantisch lied, wat ik erg goed bij het boek vind passen.

Angelfall: Penryn en het Einde der Dagen  |  Susan Ee




En last but not least heb ik nog een inkoppertje. Eigenlijk vind ik dit lied niet zo'n geweldige match als ik Firework - Katy Perry met Lobsters - Tom Ellen vond. Maar in dit boek komen ook engelen voor in kleren, dus wat dat betreft matcht de titel wel. Ik heb het boek nog niet helemaal uit, maar ik vind tot nu toe de tekst van het lied niet zo goed bij het boek passen, maar misschien komt dat nog. Dus dit lied is misschien niet een heel goede match, maar ik wilde het wel graag in dit artikel zetten, omdat toen ik dit lied hoorde ik wel aan dit boek moest denken.

Heb jij ook wel eens gehad dat een lied je aan een boek liet denken? Laat het me weten in de reacties!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts with Thumbnails