woensdag 6 juli 2016

Waarom ik nog nooit Harry Potter heb gelezen | Harry Snotter !??


Harry Potter, één van de populairste series, zowat iedereen heeft de films wel gekeken, of de boeken gelezen, en misschien zelfs wel beide! Maar ik niet, ik heb twee jaar terug wel de eerste drie films gekeken, maar verder ben ik nooit gekomen.

Zoals jullie misschien wel al eens hebben gelezen op mijn blog las ik als klein meisje veel boeken, maar toen ik de naar de middelbare school ging heb ik eigenlijk geen boek meer aangeraakt, zelfs amper de boeken die ik moest lezen. En nu lees ik ongeveer twee jaar weer boeken, maar in al die tijd heb ik nooit Harry Potter gelezen. De boeken hebben de afgelopen twee jaar wel op mijn To Be Read gestaan, maar ik ben er nooit aan begonnen. Om eerlijk te zijn heb ik er ook niet zoveel zin in. En ik denk dat dit vooral te maken heeft met de 'lezende-ik' van vroeger.


Harry Snotter

Één van de redenen waarom ik nog nooit Harry Potter heb gelezen is omdat hij niet zo geliefd was in mijn gezin. Hij stond wel bekend als Harry Snotter, toen ik dit net opzocht op Google kwam ik 'Harry Snotter en de Verloren Zakdoek' tegen, waar ik stiekem wel een beetje om moest lachen.

Vooral mijn moeder heeft een hekel aan Harry Potter, en ik heb eigenlijk geen idee waarom. Ik vraag me zelfs af of ze wel een boek of film heeft gekeken / gelezen. Dat kan ik zo wel even vragen... Wel weet ik dat mijn moeder niet zo van onrealistische verhalen houdt, maar is dat een reden om zo'n grote hekel eraan te hebben? Ik vind van niet.

Ik heb vroeger wel een paar keer op het punt gestaan om Harry Potter te lenen van de bibliotheek, maar als ik dan zei 'Mamma, ik ga Harry Potter lenen' kreeg ik een reactie terug van lichte afkeuring. Dit klinkt nu wel heel streng en onderdrukt, maar dat valt reuze mee hoor, als ik het boek echt wilde lezen dan mocht dat gewoon. Maar ik wilde het boek eigenlijk helemaal niet lezen, want ik vormde mijn mening naar de mening van mijn moeder. En nog steeds kies ik mijn boeken uit op andermans mening, ik heb heel vaak dat ik een boek oppak om te lezen, zonder dat ik de tekst op de achterkant, of een beschrijving heb gelezen. Ik kies mijn boeken nu vooral uit op de mening van boekenbloggers, als ik een boek dan vaak en positief voorbij zie komen, dan wil ik het ook lezen!

Wat ik dan wel weer opmerkelijk vind is dat mijn tandenborstelhouder in de vorm van Harry wel geaccepteerd wordt thuis. Ik heb namelijk een keer op het punt gestaan om hem weg te gooien, want ik heb / had niks met Harry Potter, maar toen werd ik toch tegenhouden, dat ik het beter kon bewaren, omdat het een leuk item is. Aangezien ik binnenkort Harry Potter ga lezen, ga ik het misschien ook nog wel leuk vinden, dus ik ben blij dat ik hem niet heb weggegooid!  


Super eng!

Een andere redenen waarom ik geen Harry Potter wilde lezen was omdat ik dacht dat het een ontzettend eng boek zou zijn. Ik weet nog wel dat ik een keer Het Huis Anubis heb gelezen, en wat vond ik dat een eng boek! Misschien dat ik het boek nu wel niet meer eng vind, maar op dat moment vond ik het echt ongelooflijk eng. Ik dacht dat Harry Potter net zo eng zou zijn als Het Huis Anubis, dus ik durfde het ook echt niet te lezen. Ik heb bijna een trauma aan Het Huis Anubis over gehouden, ik durfde dat boek ook alleen maar overdag beneden te lezen. Nu ik er zo over nadenk wil ik dit boek binnenkort nog een keer lezen, zodat ik kan zien of het echt zo eng is!
Ook heb ik twee keer een kort stukje van de films gezien, en dit vond ik er beide keren zo eng uitzien dat ik zeker wist dat ik de boeken niet meer wilde lezen, en de films niet meer wilde kijken.

Maar nu ik een aantal jaren ouder ben, en ik steeds weer zulke positieve reacties over deze serie hoor ben ik van plan toch maar eens aan Harry Potter te beginnen. Ik heb het eerste boek al geleend van de bieb, dus ik hoop hem snel te gaan lezen (maar mijn tbr is ontzettend lang voor deze maand, dus ik hoop dat ik er aan toe kom)

En ook wil ik alle films nog een keer gaan kijken, want ik was een hele tijd terug gestopt na de eerste drie films omdat ik even genoeg had van Harry Potter, want ik keek ze alle drie achter elkaar. Dus toen ben ik een heel andere film genre gaan kijken, ik keek namelijk What If, en heel toevallig speelde de acteur van Harry Potter daar ook nog eens de hoofdrol in, en daarna ben ik nooit meer verder gegaan met die films. En dat terwijl ik ze wel leuk vond!

Wat vinden jullie van de Harry Potter boeken en films?

6 opmerkingen:

  1. Haha, Harry Snotter. Ik ben pas begonnen met Harry Potter toen het 5de boek uitkwam en ben ook begonnen bij dat boek. Zo heb ik jaren alleen maar de laatste 3 boeken gelezen. Uiteindelijk heeft mijn man (toen nog mijn vriend) mij overgehaald ook maar eens de rest te lezen. Grappig dat mijn man die dus echt geen lezer is ze eerder allemaal had gelezen als ik dus.

    Ik vind de boeken en de films heel leuk ook al zit er wel een hele hype rond. Ik snap niet zo goed wanneer mensen afkeurend zijn als mensen Harry Potter nog niet hebben gelezen. Alsof het verplichte kost is. Niet iedereen houdt van fantasie en dat is toch okay. :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ooh dat is leuk dat je man je over heeft gehaald, heeft hij ze zelf ook gelezen?

      En Harry Potter is inderdaad echt een mega hype, dat is nog een reden waarom ik het nog nooit heb gelezen, ik ben bang dat ik er teveel van ga verwachten, en het straks dus niet meer leuk vind!

      Verwijderen
  2. Ik ging Harry Potter niet lezen, want dat deed iedereen al.... Totdat ik van mijn beste vriendin het 4e boek cadeau kreeg. Toen moest ik de andere wel kopen om ze te kunnen lezen. Tegen de tijd dat boek 5 uitkwam stond ik midden in de nacht op de Engelse versie te wachten bij de Bruna, zo'n fan was ik er ondertussen van geworden. Nu nog steeds wil ik alles hebben wat maar met Harry Potter te maken heeft, ik vind het geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kijk! Alweer een grote fan! Door zulke enthousiaste reacties over het boek kijk ik er steeds meer naar uit om het te lezen!

      Ik had ook een Harry Potter spel voor op de GameBoy (haha lang geleden) en die vond ik ook super leuk! Alleen zat er een soort bug in, waardoor je niet verder kon geloof ik.. :(

      Verwijderen
  3. Ik mocht van mijn moeder als klein kind de Harry Potter boeken ook niet lezen, en omdat mijn moeder er zo tegen was, had ik ook niet echt het idee dat ik iets miste. De laatste tijd trekt de hele hype me wel heel erg, zoveel mensen hebben het erover en stiekem ben ik onderhand ook best benieuwd geworden. Al talloze keren heb ik me voorgenomen in het eerste boek te beginnen, maar de drempel om het boek te kopen is ontzettend hoog geworden - dat ik als het erop aan komt, toch liever een ander boek koop. Ik zie er een beetje tegenop, hoewel ik niet precies weet waarom

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts with Thumbnails